Pan Wołodyjowski – Część 1 Adaptacja filmowa
Odtwórz film w nowym oknie
Katalog Edukacja
Dostosowanie
Fundacja Katarynka
Czas trwania
120 min
Reżyseria
Data premiery
1969
Scenariusz
Obsada
Produkcja
Opis filmu
„Widowiskowa ekranizacja powieści Henryka Sienkiewicza zrealizowana z wielkim rozmachem i olbrzymim nakładem środków finansowych. Koszt produkcji osiągnął zawrotną, jak na owe czasy, sumę 40 milionów złotych. Na potrzeby filmu wzniesiono kilka ogromnych dekoracji plenerowych. W ruinach zamku w Chęcinach została zrekonstruowana twierdza kamieniecka, wybudowano miasteczko Raszków oraz fortyfikację chreptiowską. Zdjęcia były kręcone m.in. w Bieszczadach, w okolicach Białego Boru w województwie koszalińskim, a także w Związku Radzieckim w ruinach XVI-wiecznego grodu tatarskiego oraz w halach łódzkiej wytwórni filmowej.”
Źródło: filmpolski.pl
Opisy postaci
Wołodyjowski – ciemny blondyn, ma krótko obcięte proste włosy, w których pobłyskują gdzieniegdzie srebrne cienkie nitki. Zawsze gładko ogolony z dumą nosi swe niewielkie jasne wąsiki. W chwilach szczególnego wzburzenia rusza nimi w charakterystyczny dla siebie sposób. Jest szczupły, drobnej wręcz filigranowej budowy. Zazwyczaj ubrany w dopasowany jasnobrązowy skórzany strój dragona tzw. kolet składający się z obcisłych spodni i kaftana z długimi, lekko marszczonymi na ramionach rękawami. Nieodłącznym dopełnieniem garderoby Michała są: noszony na piersi ryngraf z wizerunkiem walczącego z szatanem Archanioła Michała, przerzucony przez lewe ramię podbity futrem, przypominający pelerynę, płaszcz oraz kołpak, czyli futrzana czapka ozdobiona przypiętymi drogocenną broszą piórami.
Baśka – blondynka, o lekko pucołowatej, dziewczęcej twarzy. Półdługie włosy sięgają linii brody (będąc żoną ma długie włosy). Nosi równo przyciętą grzywkę, spod której zerkają figlarne zielone oczy. Jej delikatny z początku uśmiech, szybko obejmuje całą twarz i zaraża swą intensywnością. Patrzy odważnie, niekiedy wręcz hardo. Jej bogata mimika zdradza bujny, nieokiełznany temperament. W wydaniu kobiecym ubiera się w udekorowane koronkami wydekoltowane suknie o szerokiej spódnicy i bufiastych rękawach. W wydaniu męskim zaś nosi obcisły męski strój dragona z miękkiej skóry.
Zagłoba – jegomość o znacznej nadwadze, raczej niskiego wzrostu. Jego łysą czaszkę okala wieniec falujących siwych włosów. Pokaźne, sumiaste wąsy o wywiniętych ku górze końcówkach przysłaniają błyszczące nalane policzki. Jego rubaszny śmiech wywołuje drżenie policzków i zwisającego drugiego podbródka, a przykryte podpuchniętymi od opilstwa powiekami oczy zamienia w wąskie szparki. Lewe oko szlachcica jest przez cały czas lekko przymrużone w wyniki odniesionych niegdyś ran. Ubiera się zgodnie z ówczesną modą męską w żupan, kontusz i przewiązuje zdobionym pasem kontuszowym.
Krzysia – brunetka delikatnej urody o prostych włosach przeważnie upiętych w rodzaj wysoki koka. Ma regularne, pięknie zarysowane brwi i niezmiernie wyraziste oczy. Zazwyczaj poważna, uśmiecha się nieznacznie, jakby z zawstydzeniem. Skromnie spuszcza oczy. Wydaje się krucha i delikatna. Ubiera się kobieco w suknie z głębokimi dekoltami i dekoracyjnymi rękawami.
Ketling – mężczyzna o rudych prostych, sięgających ramion włosach. Ma krótko przystrzyżoną grzywkę spod której patrzą łagodne, podkreślone krzaczastymi brwiami oczy. Jego szczupłą twarz zdobią cienkie wąsy. Ubiera się w stylu zachodnim. Wykończeniem zazwyczaj ciemnych, aczkolwiek pełnych bogatych haftów i lśniących brokatem kreacji, jest duży biały kołnierz i wysokie białe mankiety. Nosi bardzo wysoki czarny kapelusz z wielkim rondem.
Azja Tuchajbejowicz – młody mężczyzna o krótkich falujących włosach ciemnego koloru i lekko odstających uszach. Nosi krótko przystrzyżoną brodę i subtelny wąsik. Lekko przymrużone małe oczy znamionują orientalny typ urody. Ostro zarysowana szczęka i harde spojrzenie sugerują siłę i nieokiełznany temperament, wręcz dzikość. Jego strój jest mieszanką stylu polskiego i orientalnego.
Film dostosowano w ramach projektu „Adapter w Szkole”. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków PFRON.