Edukacja – Polski – Potop

Dostosowanie
- Audiodeskrypcja
- Napisy
Czas trwania
185 minut
Data premiery
1974 rok
Filmy i fotosy do realizacji zagadnień z języka polskiego, kliknij:
Temat:
Zdefiniuj idee pozytywizmu w „Potopie” Henryka Sienkiewicza.
Opis filmu:
Potop Redivivus, czyli „Potop odrodzony”, trafił do kin dokładnie 40 lat po premierze w 1974 roku oryginalnej wersji wyreżyserowanej przez Jerzego Hoffmana na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza. To wyjątkowy projekt. W pełni zrekonstruowany film, który w oryginale ma 315 minut został znacznie skrócony. Jednak w tej skondensowanej wersji udało się pomieścić wszystkie istotne wątki narracyjne.
Czy po 40 latach od premiery to filmowe widowisko może nadal podobać się i bawić? Być może nawet bardziej niż kiedyś, w swojej oryginalnej wersji, którą wielu widzów zna tylko i wyłącznie z telewizyjnych powtórek z okazji najróżniejszych świąt. A przecież produkcja ta powstała z myślą nie o małym, a o wielkim, kinowym ekranie.
W historii polskiego kina „Potop” zajmuje miejsce szczególne. Znajduje się w czołówce największych hitów frekwencyjnych – w kinach obejrzało go 27,5 miliona widzów, co dla obecnie powstających filmów jest wynikiem nieosiągalnym. Dziś nie realizuje się też nad Wisłą produkcji filmowych z tak gigantycznym rozmachem.
Materiał edukacyjny do realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych, kliknij:
Ścieżki w połączeniu z edukacją sensoryczną tworzą nowy model pedagogiczny, kliknij:
Audiodeskrypcja rozwija wyobraźnię, wspomaga zrozumienie treści i integruje osoby z różnymi potrzebami. Jest kluczowym narzędziem edukacyjnym, ułatwiającym pełniejsze zrozumienie świata.
Przykłady lekcji ścieżek między przedmiotowych, skoncentrowanych wyłącznie na filmie „Potop”, z podziałem na język polski i historię.
Język polski:
Analiza dialogów, charakterystyki postaci i stylu reżyserii w kontekście filmu „Potop”.
Aktywności:
- Analiza dialogów: uczniowie analizują kluczowe dialogi między postaciami, oceniając ich znaczenie dla fabuły.
- Charakterystyka bohaterów: piszą krótkie charakteryzacje wybranych postaci, opierając się na zachowaniach, mowie i relacjach z innymi postaciami.
- Tworzenie scenariusza: uczniowie pracują nad krótkim scenariuszem, przedstawiającym nową scenę z udziałem bohaterów.
Historia:
Zrozumienie, w jaki sposób film odzwierciedla wydarzenia potopu szwedzkiego w historii polski.
Aktywności:
- Prezentacja historyczna: przeglądanie fragmentów filmu, które przedstawiają kluczowe momenty potopu szwedzkiego, i dyskusja na temat ich dokładności historycznej.
- Analiza roli bohaterów: zrozumienie, w jaki sposób postacie w filmie reprezentują różne grupy społeczne lub odzwierciedlają postawy społeczne tego okresu.
- Kontekst historyczny bohaterów: uczniowie piszą krótkie eseje na temat tego, jak bohaterowie filmu mogą być interpretowani w kontekście historycznym.
Te lekcje ścieżek między przedmiotowych skupiają się na analizie filmu „Potop” w kontekście języka polskiego i historii, dostarczając uczniom kompleksowego zrozumienia tego filmowego dzieła.
Zgodność z poszczególnymi punktami podstawy programowej z języka polskiego:
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1: 6, 7, 8
2: 1, 2
3: 1, 2, 3, 6, 8
Analiza i interpretacja tekstów kultury.
1: 1, 2, 3
2: 1, 2, 3, 4, 5
3: 2, 3, 4
4: 1, 2, 3
Tworzenie wypowiedzi.
1: 1, 2, 3, 6, 7
2: 1
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23.12.2008r.