Fotos do filmu Wesele – Fotos 10

Fotos do filmu „Wesele” z 1972 roku w reżyserii Andrzeja Wajdy.

To kolorowe zdjęcie do filmu autorstwa Renaty Pajchel. Przedstawia drugoplanowego bohatera dramatu – drużbę Kaspra (w tej roli Janusz Bukowski). Mężczyzna stoi na pierwszym planie. Pokazany w planie amerykańskim – od kolan w górę. W tle są jeszcze inne osoby. Jest ksiądz, kobiety i mężczyźni w strojach ludowych. Zdjęcie zostało wykonane w plenerze – przed wiejską chatą. Jest pochmurny, listopadowy dzień. Zimno – na dachu chaty i polu leży śnieg. Kasper to młody, ponad 20-letni mężczyzna. Ma okrągłą, lekko pucułowatą twarz. Włosy koloru blond, proste, obcięte krótko, odsłaniające uszy. Niebieskie oczy. Szeroki nos. Gładko ogolona twarz. Tylko pod nosem drobny wąsik. Ubrany w strój ludowy. Sukmanę lnianą i białą.  Z czerwonymi mankietami. Czerwona lamówka od kołnierza do dołu sukmany. W miejscu kołnierza nosi ozdobę z sześcioma pomponami. Pod spodem nosi kamizelkę. Grubą, żółtą, zapinaną na osiem srebrnych guzików. Wdział też białą koszulę i spodnie. W paski biało-niebieskie. Na serdecznym palcu prawej dłoni nosi pierścień. Stojąca na drugim planie kobieta ubrana jest w ludowy strój krakowski. Białą spódnicę za łydkę. Zdobiony gorset. Na szyi sznury czerwonych korali. Na wierzch narzuciła kożuch za pas. Na głowie biały czepiec. Na nogach wysokie buty z czerwonej skóry. Ksiądz ubrany jest w czarną sutannę do ziemi. Krótkie czarne włosy. Na głowie czarny biret. Mężczyźni stojący przed gankiem są ubrani w stroje ludowe. Białe, lniane sukmany. Pod spodem białe koszule i czarne spodnie. Na głowie mają kapelusze bądź krakuski. Kobieta po lewej ubrana także w stroju ludowym. Biała spódnica i biała koszula. Zdobiony gorset pod spodem. Czarna narzutka. Na głowie czerwony czepiec. Na zdjęciu znajduje się znieruchomiały Kasper. Stoi na pierwszym planie i patrzy przed siebie niewidzącym wzrokiem. Wyprostowany. Prawą ręką wspiera się na drzewcu kosy z ostrzem postawionym na sztorc. Po obu jego stronach znajdują się chochoły. Pod nogami ma łąkę pokrytą liśćmi i przyprószoną śniegiem. Na drugim planie, za „kosynierem” stoi kobieta, której kłania się ksiądz. To gest zapraszający do tańca. Kobiecie widać twarz, ale jest lekko rozmazana. Ksiądz stoi tyłem. W tle znajduje się chata przez całą szerokość zdjęcia. Z prawej strony ganek. Przed gankiem stoją mężczyźni, którzy wyszli i za chwilę zaczną tańczyć.

 

Jak nazywała się formacja wojskowa, w której używano jako broni kos postawionych na sztorc? Co symbolizuje w dramacie i filmie chocholi taniec?